Skruppelløse selskaber snupper kunder - uden tilladelse

24. oktober 2024

Hold øje med din elregning

Flere elkunder i Danmark har oplevet pludselig at få en elregning fra et andet elselskab, end de plejer. Kunden har altså skiftet el-leverandør uden at vide det eller givet samtykke. Uærlige aktører er på spil, og SK Energi opfordrer alle kunder til at holde øje med, hvem der sender elregningen.

I de seneste måneder har der været rapporter om selskaber, der benytter sig af vildledende metoder, hvor kundedata misbruges til at gennemføre skift af leverandør – uden at du som kunde har sagt ja tak. Ved at få fat i personlige oplysninger fra databaser eller telefonisk kontakt flytter de her selskaber kunder over til deres egne kontrakter uden kundens tilladelse.

”Hvis man kender en forbrugers adresse og CPR-nummer – og er skruppelløs nok – kan man flytte en forbruger over til sit eget selskab, uden at forbrugeren ved det. Vi er bekendt med, at det er sket i en række tilfælde, og det er en praksis, som vi skal have stoppet,” siger Martin Dam Wied, afdelingschef i Green Power Denmark, i en pressemeddelelse.

Sådan beskytter du dig selv

Hos SK Energi opfordrer vi derfor alle kunder til at holde øje med, hvem der er afsender på elregningen, og beder kunderne kontakte vores kundeservice, hvis der pludselig dukker et ukendt navn på en leverandør op.

”Hvis du som kunde opdager, at regningen pludselig kommer fra et andet selskab, opfordrer vi til, at du straks kontakter os for at finde en løsning og komme tilbage til SK Energi. Vi forsøger selvfølgelig at gøre det så nemt som muligt for vores kunder at skifte tilbage til os, hvis de har været udsat for svindel," fortæller Anders Esbensen, salgschef hos SK Energi.

Det er relativt let at etablere et selskab og begynde at sælge strøm. Og enkelte selskaber er tilsyneladende ikke interesseret i at drive en seriøs forretning – til stor skade for kunderne og de seriøse el-leverandører, som der står i pressemeddelelsen fra Green Power Denmark.

"Der er tale om et mindre antal selskaber, som udnytter uopmærksomme forbrugere og desværre giver hele branchen et dårligt ry," lyder det fra afdelingsleder Martin Dam Wied.

For at komme de uærlige selskaber til livs er der nu dialog mellem Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Green Power Denmark om at indføre skrappere regler. 

Hos SK Energi kan du kontakte kundeservice på 58 36 25 00.

Flere nyheder

Start året grønt: 3 gode råd til energibesparen...

2025 er allerede godt i gang, og et nyt år er en oplagt mulighed for at gøre en indsats for både miljøet...

Elpriserne i fokus: Hvad kan vi forvente i 2025?

2024 blev et bemærkelsesværdigt år for elmarkedet. For på trods af en rekordhøj elpris i december opleve...

Spar på energien juleaften uden at miste hyggen

Få enkle tips og gode råd til at holde energiforbruget nede juleaften, som du nemt kan følge uden at gå ...

Elprisen sætter ny rekord torsdag

Torsdag den 12. december rammer elprisen sit højeste niveau i årevis siden energikrisen i 2022. Mellem k...