Pas på falske elselskaber: Bliv ikke snydt af uærlige salgsmetoder

11. juli 2025

Pas på falske elselskaber: Bliv ikke snydt af uærlige salgsmetoder


SK Energi advarer mod falske og uærlige elselskaber, der ringer uopfordret og forsøger at lokke kunder til at skifte elselskab på vildledende og uærlige grundlag.

Flere elselskaber er i de seneste år blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring. Senest i denne uge er endnu et selskab blevet meldt til politiet for at ringe uopfordret til forbrugere og udgive sig for at være deres nuværende elselskab.

Hos SK Energi oplever vi desværre også jævnligt, at vores kunder bliver kontaktet af andre elselskaber, der forsøger at skabe forvirring for at få dem til at skifte, uden at kunderne reelt har ønsket det.

-Vi har haft flere tilfælde, hvor kunder har ringet og været forundrede over, at de ikke længere er kunder hos SK Energi. Det viser sig ofte, at de er blevet ringet op af et andet selskab, som har givet indtryk af at være os eller samarbejde med os. Det er både uærligt og stærkt kritisabelt, siger salgschef Anders Esbensen fra SK Energi.


Virksomheder må ikke kontakte dig uden samtykke


Det er ulovligt for virksomheder at ringe til dig med henblik på at sælge en ydelse, medmindre du udtrykkeligt har givet samtykke til det på forhånd. Det er også ulovligt at vildlede dig fx ved at udgive sig for at være dit nuværende elselskab eller love besparelser, de ikke kan dokumentere.

Sådan beskytter du dig:


  • Vær skeptisk, hvis du bliver kontaktet telefonisk af nogen, du ikke kender
  • Ring selv til os på 5836 2500, hvis du er i tvivl om, hvem du har talt med
  • Har du indgået en aftale over telefonen, har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret
  • Har du ikke givet samtykke til opkaldet, eller føler du dig vildledt, kan aftalen være ugyldig
  • Du kan kontakte Energinet på datahub@energinet.dk, hvis du mener, du uberettiget er blevet flyttet til et andet selskab

SK Energi står for gennemsigtighed og ærlige vilkår


-Vi kontakter aldrig nogen uden samtykke, og vi ønsker et marked med gennemsigtighed og ærlige vilkår. Det skylder vi vores kunder, og det skylder vi branchen, understreger Anders Esbensen.

SK Energi opfordrer alle kunder til at være kritiske, hvis de bliver kontaktet uopfordret. Og vi står altid klar til at hjælpe, hvis der er sket et uønsket skifte. Kontakt os på telefon 5836 2500, hvis du har brug for hjælp, eller du er i tvivl, om det er os, der har kontaktet dig.

Flere nyheder

Fem nemme råd: Sådan reducerer du standby-forbr...

Når du tager på sommerferie, står mange af dine el-apparater derhjemme stadig og bruger strøm, selvom du...

Derfor stiger elprisen så meget i aften

Hedebølge i Sydeuropa presser elprisen i vejret. Især tirsdag aften oplever vi en ualmindelig høj stigni...

Derfor har du endnu ikke modtaget din april-reg...

Alle elvarme-kunder med månedlig afregning hos SK Energi har endnu ikke modtaget deres regning for april...

Gør din bolig mere energieffektiv og få tilskud...

Overvejer du et boligprojekt? Så tænk i energibesparende løsninger og få økonomisk hjælp med på vejen

Vil du holde dig opdateret?

Tilmeld nyhedsbrev

Dette felt skal udfyldes.